Annemarie van Gelder (Amsterdam, 1955) debuteerde in 2000 met De ezelsbrug, dat thema’s als geheugenverlies en drugsverslaving behandelt. Met dit boek won zij de Schaduwprijs van 2001 voor het beste debuut. (Zie onder voor persbericht.)
Ze studeerde Nederlands en Frans aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Na haar studie werkte ze als journaliste voor diverse kranten en tijdschriften, waaronder De Telegraaf, Ouders van Nu, Flair, Gezondheidsnieuws en Beter. Ze werkte ook lange tijd als redactrice op de PR-afdeling van de Amro-bank en gaf Nederlandse les aan jeugdige asielzoekers. Ze woont in het Friese Makkinga.
Na haar spannende debuut kwam zij met een literair werk, Het moederbeest, dat gaat over een jonge vrouw die na de dood van haar vader wordt geconfronteerd met vragen over haar moeder.
Vervolgens keerde zij weer terug naar het spannende genre met De wenskinderen. Hierin geeft de hoofdpersoon Emma les aan een groep allochtone jongeren die moeilijk is te hanteren. Een aantal heeft een gruwelijke jeugd doorgemaakt; sommige zijn onberekenbaar of niet zo jong als ze zich voordoen. Emma kan goed met haar leerlingen opschieten – voor hen is ze een soort moederfiguur. Op een dag ziet ze haar jeugdliefde Melchior in de stad lopen. Ze is totaal van de kaart. Ze realiseert zich langzamerhand dat haar herinneringen niet kloppen, en begint een zoektocht om inzicht te krijgen in haar leven. Haar leerlingen voelen dat er iets met Emma aan de hand is. Ze houden haar nauwlettend in de gaten. En dan ontdekt zij iets vreselijks.
Werk (thrillers): De ezelsbrug (2000); De wenskinderen (2004).
Overig: Het moederbeest (roman, 2002).
Zie ook www.annemarievangelder.nl
Annemarie van Gelder wint Schaduwprijs 2001Persbericht 11 mei 2001De jury van de Schaduwprijs 2001 (Marlies Van de Voort, Eric Slot, Peter de Zwaan en Charles den Tex) constateert een gezonde interesse in het genre. Dit jaar was vooral het aantal debuten van vrouwen opvallend. De tien debuten werden geschreven door 3 mannen en 8 vrouwen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de internationaal al behoorlijk populaire vrouwelijke detective nu ook in Nederland meer haar gezicht laat zien. Jesse Goossens en Lois Becker deden dat letterlijk, maar ook bij Cyn van Gelder, Willemien Spook en Annemarie van Gelder is er sprake van een vrouw die, weliswaar vanuit een ander vak (journaliste of trainer-adviseur), een misdaad oplost of ontdekt. De jury koos dit jaar een opvallend verhaal. Het onderscheidt zich niet alleen door een prettige, goed leesbare stijl, maar ook door een omgekeerde plot. Met name door de combinatie van deze twee aspecten is de jury van mening dat de psychologische thriller De Ezelsbrug, van Annemarie van Gelder, de grootste belofte inhoudt voor de toekomst. De goed neergezette en geloofwaardig uitgewerkte personages vormen het hart van deze thriller waarin de dreigende buitenwereld een voortdurende echo vindt in de geest van de hoofdpersoon. |